Tijd voor een nieuwe voedselketen

Samen met onze klanten en boeren werken we iedere dag aan een nieuwe voedselketen die deugt.

Een keten waarin écht lekkere, gezonde én verantwoorde producten de norm zijn en iedere schakel toegevoegde waarde heeft. Een keten die goed is voor jou, de natuur én de boer.

Ontdek waarom

Terug naar de kern

Toen wij in 2013 op zoek gingen naar boodschappen zonder onnodige en ongezonde toevoegingen, bleek dat lastiger dan gedacht. 

In de supermarkt vonden we vrijwel alleen maar producten vól met geur- kleur- en smaakstoffen of chemische E-nummers.“Waarom toch al die toevoegingen?” dachten wij. Stapje voor stapje ontdekten we dat de huidige voedselketen wel héél ingewikkeld is geworden. Een keten waarbij de boer, de natuur én de consument de prijs betaalt. Bij Boerschappen werken we daarom aan een nieuwe voedselketen, zodat juíst de boer, de natuur én de consument er beter van worden.

Onze missie

Wij willen laten zien dat het wél kan; een voedselketen die deugt voor alles én iedereen die erin betrokken is. En dus ook de bodem, biodiversiteit, lucht en water.

In onze statuten staat het heel helder omschreven. Het is onze missie om bij te dragen aan een gezonde levensstijl van onze klanten door gezond en voedingsrijk voedsel te leveren. En bovendien een positieve bijdrage te leveren aan de transitie richting regeneratieve landbouw. In de tussentijd maken we het leuk en eenvoudig om met de seizoenen mee te koken en vertellen we ál die mooie verhalen van onze boeren.

Tijd voor een coöperatie

Geen hijgerige investeringmaatschappijen, banken, fondsen en exit-strategieën. Maar óók geen trage beslissingstrajecten, ellenlange vergaderingen en stroperige toekomstplannen.

Toen wij begin 2022 van Boerschappen B.V. een coöperatie maakten, werd het meteen heel erg duidelijk waar we voor staan: het ontwikkelen van een toekomstbestendig bedrijf met een zeer zuiver kompas. Maar wél snel, wendbaar, zonder politiek en zéér marktgericht. Ambitieus als een scale-up, maar compleet zonder ambitie om ooit te verkopen. Nee, Boerschappen is er voor de lange termijn. En precies dát zorgt ervoor dat we onze aandacht op de juiste zaken kunnen richten.

Een kijkje vooruit

We kunnen onze toekomst feitelijk opdelen in 3 zones: de komende 30 minuten. De komende 8 jaar. Én de komende 99 jaar. We leggen het even uit.

Gemiddeld besteden onze klanten 30 minuten aan het bereiden van hun maaltijd. Wij willen simpelweg de beste boodschappenbox zijn. Met ons team werken we hier elke dag hard aan. Daarnaast hebben we duidelijke ambities voor de komende 8 jaar. Zo willen we volledig regeneratief (natuurherstellend) werken en zo zijn opgeschaald dat élke Nederlander uit zijn eigen buurt (max 50 km) kan eten. En nét zo belangrijk is het voor ons om stil te staan bij de opdracht die Boerschappen in 2121 heeft. Wat ons betreft met exact hetzelfde DNA, maar dan met nog véél meer impact dan nu.

Ik doe mee